Cruise 2009. m/s Braemer. Baltische zee (Oostzee) 1.

Op vrijdag 31 juli 2009 vertrekken we met de auto naar Dover voor het vertrek met het m/s Braemer van de Fred Olsen Lines naar de Baltische Zee. Wij noemen dat de Oostzee. Het m/s Braemer vertrekt op zaterdag 1 augustus tegen het einde van de middag en wij gaan een dagje eerder van huis om geen risico te lopen dat we de afvaart missen door onvoorziene omstandigheden zoals files of pech. In 2008 vertrokken we met het m/s Black Watch uit Dover naar de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Dat was prima bevallen. We zijn toen met een - door de reisagent geregeld - busje van Rotterdam naar de kade in Dover gebracht, maar dat was niet zo goed bevallen en dus besloten we nu gewoon zelf te rijden. Nadeel: je moet je auto twee weken op een parkeerterrein achterlaten tegen niet onaanzienlijke kosten. Voordeel: je kan je eigen tempo bepalen en stoppen wanneer je wilt. Wij vinden dat het voordeel opweegt tegen het nadeel.

In Dover hebben we de overnachting geboekt in het Churchill Best Western Hotel (dat anno januari 2010 overigens failliet is gegaan). We hadden een prima kamer en ook het diner en ontbijt waren goed verzorgd. We waren ruim op tijd aangekomen na de overtocht van Calais naar Dover met de P&O Lines en dus konden we 's-middags wandelen langs de boulevard en de jachthaven en shoppen in de shopping mall achter het hotel. Het was lekker zomerweer.

Dover

Volgende pagina

Na een goede nachtrust konden we 's-morgens rustig aan doen want we waren ingedeeld voor het inchecken vanaf 14:00 uur. We dronken koffie op een terrasje bij de shopping mall dat uitkeek over de jachthaven en we namen een hamburger voor de lunch bij een tentje op het strand van Dover. Er was een regatta aan de gang in de baai en dat was leuk om naar te kijken. Het was zaterdag 1 augustus en er waren veel vakantiegangers.

Na de lunch gingen we de koffers uit de opslag in het hotel overbrengen naar de auto voor het ritje naar de vertrekkade. Een ritje van 8 minuten. Aangekomen werden de koffers uit de auto gehaald en kon ik de auto parkeren op de daarvoor aangegeven plaats. Een busje bracht me weer terug naar de ingang van de vertreklounge. Het inchecken verliep uiterst soepel en na kort even te hebben gewacht met een drankje werd ons nummer afgeroepen en konden we aan boord. De scheepsfotograaf stond uiteraard al klaar voor de fotoshoot.

Eenmaal aan boord werden we naar onze hut gebracht en daar stonden de koffers al klaar. Die hebben we op ons gemak uitgepakt en daarna zijn we het schip eens gaan verkennen. Met het vertrek waren we uiteraard aan dek en zagen we Dover al snel aan de horizon verdwijnen.

Vertrek Dover

Met het diner hadden we de tafel nog voor ons tweeën. De meeste Nederlanders zouden wel in IJmuiden aan boord komen en kennelijk waren we ingedeeld bij andere Nederlanders aan tafel die er dus nog niet waren. De volgende dag zouden we in IJmuiden liggen en van daar via het Kielerkanaal (Oostzeekanaal) naar Stockholm - Helsinki - St. Petersburg - Gdynia/Gdansk - Warnemünde - Kopenhagen - Dover.

Wij hadden er voor gekozen om Dover als vertrek- en aankomsthaven te kiezen omdat we het reisje met de auto van en naar Dover eigenlijk ook wel leuk vonden. Bovendien was vertrek- en aankomst in IJmuiden alleen mogelijk als je via de reisagent boekte en dat was ongeveer € 1.000,-- (!) duurder dan rechtstreeks boeken bij Fred Olsen. Dat kwam door de ongunstige pondenkoers die de reisagent hanteerde.

Na het diner gingen we verder met het schip verkennen.