Cruise 2009. m/s Braemer. Baltische zee (Oostzee) 4.

Op de derde dag in St. Petersburg vertrokken we tegen het einde van de middag op weg naar Gdynia / Gdansk. We hadden besloten daar geen excursie te nemen en het ons aan boord gemakkelijk te maken. Uiteindelijk was het vakantie !

Bij aankomst in Gdynia stond er een blaaskapel op de kade die ons verwelkomde. Ze speelde net onder onze patrijspoort, dus het was goed te horen. Het was een regenachtige dag, dus we hadden geen spijt dat we niet weg hoefden. De terugkeer van de mensen die wel op excursie waren geweest verliep wat stroef waardoor zij geruime tijd in de regen moesten wachten voor ze aan boord konden.

Van Gdynia gingen we diezelfde dag tegen het einde van de middag op weg naar Warnemünde. Dat ligt in het voormalige Oost Duitsland. De gids die we daar op de excursie hadden was opvallend genoegd niet echt ontevreden geweest in de tijd van Hönecker. Zij vertelde dat natuurlijk niet alles goed was, maar wel dat er structuur was. Je wist precies waar je aan toe was en heel veel werd door de staat voor je geregeld. Dat was nu wel anders en menigeen had daar moeite mee (gehad).

We bezochten een basiliek en gingen met een oude stoomtrein (de Mollie) op weg naar een kustplaats waar we in een hotel de high tea kregen geserveerd. Het was een gezellige middag en als toegift konden we nog een echte Trabant bewonderen. De levertijd toen: 15 jaar ! 's-Avonds na het diner zijn we nog even de kade opgegaan waar allerlei winkeltjes waren en waar we nog wat souvenirs hebben ingeslagen. Het vertrek was aan het einde van de avond met een heuse BBQ op het achterdek (als je met het diner tekort was gekomen). Maar het was een koude avond dus er was weinig animo. We gingen op weg naar Kopenhagen, Denemarken. We waren daar voor het laatst in 1970 tijdens een Fjordencruise met het s/s Nieuw Amsterdam toen ik nog als marconist voer en Tineke mee mocht.

Na Kopenhagen (zie rechts op deze pagina) kwamen we weer in Dover aan en vond het afscheid plaats met de tafelgenoten met de belofte foto's en zo meer uit te wisselen. Dat is ook gebeurd. In Dover hadden we om 12:30 uur de ferry terug naar Calais en de reis verliep verder ook voorspoedig. Aan boord van de ferry konden we nog even nagenieten met een lunch à la carte!

Vorige pagina

We kwamen vroeg aan in Kopenhagen en hadden dus de onderdoorvaart gemist bij de grote brug tussen Kopenhagen en Zweden. We hadden besloten in Kopenhagen geen excursie te nemen maar zelf de wal op te gaan en naar de stad te lopen. In onze herinnering was dat goed te doen en dat bleek ook zo. We zagen de wisseling van de wacht bij het paleis en hebben genoten van de prachtige beelden en de mooie klassieke stad. Koffie gedronken op een terrasje bij de winkelstraat Strøget (per kopje € 4,00). Het was al met al toch nog een flinke tippel en terug aan boord hebben we eerst een pilsje genomen. Daarna was het (natuurlijk) tijd voor de lunch.

's-Middags hebben we heerlijk boven op het zonnedek gelegen en 's-avonds vertrokken we alweer naar Dover. Deze keer boven Denemarken langs en niet via het Kielerkanaal. We vonden een uitnodiging in de hut om bij de captain aan tafel te komen dineren na de farewell party. Tijdens de farewell party kregen we ook een plekje naast de captain. Ik weet niet waar we dat aan te danken hebben, maar de tafelsteward zei dat er gewoon willekeurig een keuze werd gemaakt.

De laatste dag moest er natuurlijk worden gewassen in de laundrette. Prima voorziening. Er was de farewell party en we hebben ook nog mee gedaan met de British Night en met het Engelse vlaggetje gewapperd. Dat doet je eigen patriottisme wel geweld aan! Het is bij het maken van de foto van de fitnessruimte gebleven. We vonden het een te grote uitdaging. We moesten op de foto met de dames van het showballet. Echt! Dat wilden de dansmariekes zelf! Op de foto's boven zie je ook onze tafel in de eetzaal met onze tafelgenoten en de 'statiefoto' met de captain tijdens het diner. En er was natuurlijk het galabuffet!