Stellendam - IJmuiden en terug. s/y Aquila. 28 - 30 Juli 2006

Foto impressie van de zeiltocht

Op vrijdag 28 juli 2006 is het zover. Om 09:00 uur gaan we aan boord van de Aquila; een Bavaria 34, gehuurd van jachtverhuur Haringvliet in Stellendam. Het team bestaat deze keer uit: • Peter Haaring • Gerrit v/d Burg • Daan Trumpie • Bert Trumpie. Die dag vertrekken we uit Stellendam zonder Peter. Hij moet nog 'gewoon' werken en komt 's-avonds in Scheveningen aan boord.

Na het vinden van de verschillende opbergruimten voor de proviand en het vullen van de koelkast komt Esther nog even aan boord voor een laatste schoonmaakbeurt en Bert Stoel komt uitleggen hoe alles werkt. De squelch van de marifoon blijkt defect en geeft een continue ruis van zo'n 100 dB. Die zullen we dus maar niet op standby houden. Verder doet ie het wel gelukkig. Om kwart voor elf zijn we klaar voor vertrek. We stoppen nog even langs de brandstofsteiger voor het afvullen en gaan naar de Goereesesluizen voor de doortocht naar het Slijkgat. Via VHF kanaal 20 komen we aan de weet dat we nog een kwartiertje moeten wachten voor we kunnen worden geschut. Dat kwartiertje geldt echter voor de schepen die van buiten naar binnen gaan. Voor ons komt daar dus al met al nog een kwartiertje bij. Om twaalf uur zijn we de sluis door en varen we in de buitenhaven van Stellendam. De wind is pal West en dat betekent dat we het grootste deel van de boeienroute van het Slijkgat de wind op de kop hebben. Dat moet dus op de motor. Jammer. Via de Pampus boeien komen we bij de SG boeien en bij de SG4 kunnen we stuurboord uit de Noordzee op. Bij de SG6 hebben we de zeilen al gehesen en op weg naar de Maasmond zeilen we met een prima halve wind en maken we zo'n 6 knopen op het log. De SOG was 4,5 knoop dus we hebben stroom tegen. Koers 035o. Via de Hinder-, MV- en MVN boeien komen we bij de oversteekplaats van de Maasmond. We melden ons voor eventuele bijzonderheden bij de verkeerscentrale op VHF 3. 'Het is druk met uitgaand en binnenkomend verkeer. Blijf uitluisteren op kanaal 3 en ga bij twijfel achterom', aldus het advies van de verkeerscentrale. Daan staat achter het roer en zelf houd ik de wacht bij de marifoon. Gerrit let goed op het drukke scheepvaartverkeer. Om makkelijker en sneller te kunnen uitwijken rollen we de genua maar in. En de motor staat standby om zo nodig wat extra vaart te kunnen maken. Slalommend om de beroepsvaart heen komen we - samen met s/y Ritme - na een half uur veilig de Maasmond over. Vanaf de Indusboei op weg naar Scheveningen, waar we de nacht willen doorbrengen. 't Is druk in de jachthaven, maar de havenmeester heeft een mooi plaatsje voor ons helemaal vooraan in de passantenhaven naast een Duits jacht. Hulpvaardige handen pakken de landvasten aan en terwijl we nog bezig zijn met het beleggen, liggen er in no time naast ons al snel twee andere jachten afgemeerd. Het is rond half zes: Happy Hour!

Peter is om 18:00 klaar met werken en komt om kwart over zes ook aan boord. We besluiten in restaurant Syrra bij de jachthaven te gaan eten. Volgens mij is dat restaurant vrij nieuw op het rijtje. Er is nog plaats op het buitenterras. De bediening is prima. De wachttijd tussen de gangen is precies goed en de gerechten zijn mooi opgemaakt en smaken voortreffelijk. De prijs lijkt me wat hoger dan gemiddeld. Met drankjes en koffie betalen we voor het dagmenu per persoon € 45,--.

De Duitser die aan de steiger ligt en aan wie wij zijn afgemeerd, deelt ons fijntjes mede dat hij de volgende ochtend om zeven uur wil vertrekken. Hij wil in één keer Den Helder halen en moet dus vroeg weg. Dat betekent vroeg op om te verhalen. Daan is sowieso al vroeg op want hij is 's-nachts niet lekker geworden en heeft besloten naar huis te gaan om uit te zieken. Peter heeft gelukkig zijn auto in Scheveningen staan en is in een kwartiertje bij Daan thuis. Jammer! We zijn dus weer met z'n drieën aan boord voor het stuk naar IJmuiden. Er is opeens veel mist in de haven en enkele schepen die al zijn vertrokken, keren op hun schreden terug want buitengaats kan je ook geen hand voor ogen zien. Het geeft ons de tijd om op ons gemak een ontbijtje klaar te maken. Peter maakt perfecte gebakken eieren 'double over' en Gerrit zorgt voor de koffie. Na een uur of wat klaart het op en vertrekken wij. Op 09:00 uur zitten we tussen de havenhoofden van Scheveningen en gaan bij de derde kardinaal stuurboord uit. De wind is Zuidwest en we maken met ruime wind zo'n zes knopen. Ook nu hebben we weer stroom tegen want de SOG op de GPS geeft weer 4,5 knopen aan. We varen met ruime wind tot plat voor de wind en de deining zorgt ervoor dat de giek af en toe de neiging heeft om naar de andere kant te klappen. Tijd voor een bulletalie. Dat vaart een stuk prettiger en meer ontspannen.

De pier van Scheveningen trekt voorbij en in de verte doemt de kerktoren van Katwijk op. Bij Noordwijk neemt de wind af en lopen we nog maar 2,5 knoop. We sukkelen zo een tijdje door, maar willen toch ook wel graag om een uur of zes in IJmuiden zijn. Met Zandvoort in het vizier besluiten we de motor bij te zetten. Om 16:30 uur zijn we bij IJmuiden Haven. De verkeerscentrale adviseert stuurboordwal te houden. De Geopotes 14 gaat ook naar binnen en ik vraag of we die moeten laten voorgaan of niet. We kunnen gewoon doorvaren, aldus de verkeerscentrale, want de Geopotes 14 gaat in de havenmond liggen 'zuigen'. In de Seaport Marina krijgen we een groene 'M' box. Hier lig je dus niet 'vijf-dik', zoals in Scheveningen. We hadden de eerste de beste vrije M box genomen die we tegenkwamen: de M85, zonder ons te realiseren dat je dan een kwartier of zo moet lopen voor je bij het havenkantoor bent. Maar even de benen strekken is eigenlijk ook prima. We rekenen af, lopen een kwartier terug om het betaalbewijs aan de reling te plakken en lopen weer een kwartier terug om in The Dutch Admirals een pintje te pakken. Serveerster Vienna en haar zus Samantha maken een onuitwisbare indruk en dus besluiten we er ook te gaan eten. Mosterdsoep met zalm voor alle drie als voorafje. Gerrit neemt de saté als hoofdgerecht en Peter en ik - op advies van Vienna - de 'lamsracks uit de oven'. De soep is er snel, maar daarna is de vaart eruit. Vienna blijft langskomen met de vraag of er nog een drankje moet komen onder het motto: 'ze drinken je rijk, maar eten je arm'. Dat grapje valt nou net verkeerd. Kennelijk valt het muntje goed, want het hoofdgerecht komt daarna toch nog redelijk snel.  Met alle drankjes en koffie kost die maaltijd ons zo'n € 31,-- per persoon en dat valt nou weer niet tegen.

Om 21:00 uur zijn we weer terug aan boord en gaan na een slaapmutsje om half tien met de kippen op stok. De volgende morgen moeten we vroeg weg als we in één keer van IJmuiden naar Stellendam willen. En eigenlijk moeten we om 18:00 uur terug zijn om de boot in te leveren. Dus om 06:00 uur willen we uit IJmuiden weg. Om 05:00 uur gaat de wekker. Peter en Gerrit gaan nog douchen (kwartiertje heen - kwartiertje terug) en ik besluit me aan boord te scheren en te wassen, want ik wil nog even het weerbericht op m'n gemak bestuderen. Er is WiFi in de haven en ik heb m'n laptop bij me. Via de KPN hotspot kom ik bij Weer Online, waar mij wordt meegedeeld dat er bij IJmuiden, Scheveningen en Stellendam een Zuid tot Zuidwesten wind staat. 's-Morgens met Bft 3 en 's-middags Bft 4. Bij Scheveningen windstoten van 60 km/u. Zuid tot Zuidwest. Dat is nou precies wat we niet willen hebben. Dat is de wind op de kop.

In de haven staat al een flinke deining. 's-Nachts hebben we al veel wind gehoord door het klapperen van de verschillende vallen her en der. We doen de reddingsvesten maar vast aan. De Geopotes 14 ligt nog bij de haveningang en met nog twee andere zeilboten varen we de haven uit. Even afmelden bij de verkeerscentrale: Goede reis! Kop in de wind om het grootzeil te hijsen. Het grootzeilval blijkt om het toplicht te zijn gewaaid. Peter geeft een paar zwiepen en het val komt los, maar waait meteen weer om de zaling. Nog een zwiep en meteen het val strak houden. Gerrit staat bij de valstopper in de kuip en hijst het zeil nu verder zonder problemen. Het laatste stukje op de lier. Genua uitgerold en met de gegeven windhoek kunnen we geen betere koers varen dan 240o. Dat zou 215o moeten zijn. Nou ja, we zien wel. Laten we eerst maar een tijdje deze koers varen tot we de kust niet meer zien en dan besluiten we wel verder. De tros bananen verdwijnt als sneeuw voor de zon. Okay, 't zijn geen gebakken eieren, maar met deze deining moeten we dat ook maar niet proberen. Het lukt Gerrit wel om verse koffie te zetten en nog wat later zijn er ook nog broodjes met kaas en vleeswaren. Met deze golfslag en deining hebben Gerrit en Peter in de kajuit een beetje een katterig gevoel. Het evenwichtsorgaan kan zulke rare bewegingen kennelijk moeilijk plaatsen. Maar eenmaal in de kuip met de blik op de horizon voelt ieder zich weer senang.

Omdat de wind van Zuid naar ZZW draait kunnen we zelfs de koers van 240o niet volhouden. Zo hoog mogelijk aan de wind varen we tussen de 260o en 270o. Dat is toch duidelijk de verkeerde kant op. Voor je het weet zit je in Lowestoft. En als je overstag gaat is de beste koers 170o.  En dan ga je op de kust af. Laveren kost te veel tijd. Nou ja, dat hadden we al verwacht toen we het weerbericht ophaalden. Ter hoogte van Noordwijkerhout wordt de motor bijgezet en de grootschoot strak getrokken om het grootzeil te gebruiken voor stabiliteit. Omdat er bij Scheveningen windstoten zijn voorspeld, hebben we maar meteen een reef gezet. Handig zo'n eenlijnsreefsysteem. Je hoeft niet naar de mast om een reefoog om de haak te slaan. 't Is wel even een gedoe om het achterlijk weer op de juiste spanning te krijgen. Om 12:30 uur hebben we de haveningang van Scheveningen dwars, maar van windstoten geen sprake. Ter hoogte van 's-Gravenzande komt er duidelijk verandering in het weer. Regen en de lang verwachte windstoten spelen ons parten. We zitten te dicht onder de kust voor de juiste aanloop van de oversteekroute van de Maasmond. Voor het aanlopen van de Indusboei moeten we de koers een half uurtje verleggen naar 270o. De wind is duidelijk toegenomen. De golven worden hoger en ons bootje pikt regelmatig een paaltje. De Maasmond komt in zicht. Vergeleken met vrijdag is het nu op zondagmiddag een stuk rustiger met beroepsvaart. Niettemin moeten we toch twee keer uitwijken voor een binnenlopende- en een uitvarende kanjer. Met een half uurtje zijn we de Maasmond voorbij. Omdat het rustig is, heb ik me deze keer niet gemeld bij de verkeerscentrale. Ik vind het bovendien te lastig om in dit weer met de hoorn aan m'n oor luisterwacht te houden op kanaal 3, gegeven de defecte squelch op de marifoon. Hoe doe je dat eigenlijk als je solo in de kuip staat te sturen met de marifoon bij de navigatietafel ?

De rest van de route langs de MVN-, MV- en Hinderboei wordt gekenmerkt door veel regen en heel veel buiswater. De zeilpakken gaan aan voor meer beschutting tegen nattigheid en kou. Peter stuurt ons bootje prima door de golven en Gerrit geeft al turend aanwijzingen over de plaats van de volgende boei. Op de kaart houd ik bij waar we zitten en welke koers we moeten varen. In de verte doemt het torentje van Ouddorp al op. Nu kunnen we uitkijken naar de eerste SG boei voor het Slijkgat. Om kwart voor vijf hebben we de SG2 dwars en gaan we bakboord uit. Lekker voor de wind met alleen het gereefde grootzeil, lopen we met een vaartje van 7,5 knoop het Slijkgat in. We hoeven zelfs niet één keer te gijpen. Als we tien minuten het Slijkgat in zijn, kunnen we ons niet meer voorstellen dat het 'buiten' zoveel slechter was. Hier is geen deining en zijn er nauwelijks golven. Zelfs de zon breekt weer even door. We bellen even met de verhuurder dat het wat later wordt dan 18:00 uur. In de verte zien we de brug openstaan op de plaats waar de N57 de sluis bij het Haringvliet overgaat. Da's pech. Dan zullen we wel lang moeten wachten voor we weer kunnen worden geschut. Vlak voor de haveningang van Stellendam strijken we het grootzeil en gaan met een rustig gangetje richting Goereesesluis. We leggen aan bij de steiger voor de sluis en horen van de sluiswachter dat het nog een half uurtje duurt. Dat dachten we al. Tijd voor een 'high five' en een drankje. We hebben het toch maar mooi gefixt. Met nog drie andere zeilboten gaan we om kwart over zes de sluis in en om kwart voor zeven maken we vast in de Delta Marina van Stellendam. We moeten dubbel liggen want het is er vol. Ank van de zeilschool helpt ons even met het aannemen van wat lijnen. Dan komt het moment waar ik altijd het meest een hekel aan heb. Bagage inpakken, alle kastjes open voor het weer inpakken van de resterende proviand. Bagagewagentje zoeken langs de steiger. Over de andere boot heen je bagage en proviand tillen en aan de kant brengen. Enzovoort, enzovoort. Aan het einde van zo'n trip heb ik daar nooit zin in. Dan zou je eigenlijk de boel de boel moeten kunnen laten en lekker een drankje nemen in de kuip, of aan de bar, om de reis te 'evalueren'. Mijn reisgenoten hebben overigens fantastisch geholpen met schoonmaken van de boot en sjouwen van de bagage. Bert Stoel van de zeilschool en verhuurbedrijf komt nog even aan boord om bij te praten. Uiteindelijk heb ik in voorgaande jaren bij hem m'n CWO1, CWO2 en CWO3 gehaald. En nu zelfstandig de Noordzee op met windkracht 6 (want dat bleek het achteraf te zijn !). Wie had dat gedacht ?

In restaurant Berrisz naast de zeilschool was het te druk om het gezellig te vinden. Maar in het restaurant van de Haringvliet Expo worden we prima en snel bediend en kijken we bij de al lager staande zon schitterend uit over het Haringvliet. We kijken terug op een best weekend vol variatie: Zon en regen; windstilte en harde wind, vlakke zee en golven van twee meter. En dat in maar drie dagen. Dat kan alleen in Nederland. De teamgeest was prima, het was spannend en ontspannend tegelijk en voor herhaling vatbaar. En morgen wacht 'gewoon' het werk weer, alsof er niets is gebeurd. Such is life.