Foto's en verslag van tochten met de Quadra in 2005 en 2012.

Enkhuizen - Lowestoft 15 - 18 juli 2005

Zeilschip Quadra; een Swan van 39 ft. Thuishaven Enkhuizen. Eigenaar/schipper: Kees Ruiter. Bemanning:

• Ton de Jong

• Flip van Dalen

• Peter Haaring

• Wing Yu Chong

• Jan van Staalduinen

• Daan Trumpie

• Bert Trumpie

Proeftocht voor teambuilding: 21 mei 2005. Van Enkhuizen naar Hindeloopen en terug.

Hoe de plannen ontstonden en werden uitgewerkt.
Tijdens een bedrijfsdineetje met de afdeling in Rotterdam eind 2004 ontstonden de plannen voor een overtocht naar aanleiding van de vraag: 'wat zou je nog graag eens willen doen in je leven?' De één wilde wel op een motor Route 66 van West naar Oost of andersom in de USA doen, maar de meeste animo was er toch wel voor een zeiltocht.

Zo gezegd zo gedaan. In maart 2005 begon e.e.a. pas concretere vormen aan te nemen, omdat de bevriende relatie Kees Ruiter, schipper/eigenaar van de Quadra in principe wel mee wilde doen. En een zeewaardig zeiljacht is toch wel een basisvoorwaarde voor een overtocht. Nadat in februari en maart het team was samengesteld vond er op zaterdag 16 april in de haven van Enkhuizen een eerste kennismaking plaats tussen het team en Kees. Kees was nog bezig met het aanbrengen van de laatste nieuwe snufjes, zoals LED verlichting om het stroomverbruik terug te brengen en zo de accu's te sparen.

Tijdens het beklinken van de afspraken in Restaurant de Admiraal (tegenover de stijger van de Quadra), besloten we een proeftocht te houden op 21 mei. Weten wat je aan elkaar hebt is voor zo'n overtocht niet onbelangrijk.

Het dagtochtje op 21/5 van Enkhuizen naar Hindeloopen en terug beviel goed: lekker windje en zonnetje en gezellige mensen, weliswaar met een sterk afwisselende zeilervaring om maar het eufemistisch uit te drukken. Kees had dus zo zijn bedenkingen, maar hakte de knoop door met het vaststellen van de datum: 15 - 18 juli takeoff.

Extra oefentocht. Op 25 juni hebben we snel nog even een Hanse 300 gehuurd bij de zeilschool Haringvliet in Stellendam. De lessen van 21 mei wilden we toch nog wel een keer in praktijk brengen. Deze dag gaf ons wel het vertrouwen dat het met de overtocht zou gaan lukken.

Vrijdag 15 juli 2005. Het team komt uit verschillende delen van Nederland ongeveer om 09:00 uur aan boord. Echtgenote van Kees, Truus Ruiter heeft koffie en koek. Kees - als eindverantwoordelijke - spreekt ons eerst 'vaderlijk' toe: • de schipper heeft altijd gelijk • als de schipper geen gelijk heeft geldt meteen de eerste regel
• verkeerd gebruik van het toilet (afsluiter open laten bijv.) leidt tot kielhalen • iedereen is verantwoordelijk voor de eigen veiligheid. 10:30 uur: trossen los. Langs de boeienroute naar Den Oever. 12:30 uur: de sluis in bij Den Oever. Daarna als een karavaan met andere zeilers op weg naar Den Helder. 16:30 uur: Aankomst Den Helder. We waren van plan om in het restaurant van het havenkantoor de alom bekende rijsttafel te gaan nuttigen, maar de havenmeester vertelde dat hij het restaurant pas om 19:00 uur opent en dat werd ons te laat. Zo zaten we om 17:30 uur bij de Chinees aan tafel van
restaurant North Palace.

19:00 uur: vertrek Den Helder, richting Noorderhaaks en Schulpengat. De hondenwacht te kooi om fris en vrolijk om middernacht op wacht te kunnen. Om ca. 22:00 uur stuurboord uit langs de (bijna) laatste boei van het Schulpengat. Koers 260o richting Lowestoft. Wind NW 4. Invallende duisternis. In de verte booreilanden en schepen in de Verkeersscheidingsstelsels. Om middernacht - na toch wel wat onrustig te hebben geslapen - kwamen Wing, Peter en Bert op wacht. De wind was toen al behoorlijk minder en om 01:00 uur besloot Kees, die te kooi wel doorhad dat het zo niet opschoot, om de zeilen te strijken en op de motor (voorlopig) verder te gaan. Stuurautomaat aan en met warme koffie in de kuip. Wing wat katterig van het geschommel. Goed uitkijken naar schepen op aanvaringskoers. Rood op groen (boordlichten) betekent een potentieel gevaar. Rood op rood of groen op groen: niks aan doen! Om ongeveer 03:00 uur grondmist. Surrealistische beelden met in de verte voorbijvarende masten en schoorstenen zonder de schepen zelf te zien.

Zaterdag 16 juli 04:00 uur. Nieuwe wacht. Jan van Staalduinen (nog) zeeziek en mag te kooi blijven. De wind blijft weg. We blijven dus op de motor varen tot we om 14:00 uur in Lowestoft aankomen. Stralende zon! Eerst maar even diesel bunkeren. Daarna liggeld betalen in het havenkantoor en douchen in de 'openbare ruimten'. Pilsje in de kuip. Plannen voor de avond. Het wordt de Harbour Inn met een varieteit aan schotels: kip, steak, kidney pie en french fries. Het is zaterdagavond: dansavond. Op de 1e etage kan je je uitleven. De echte casanova's (Peter, Jan, Ton en Kees) maken kennis met de plaatselijke schonen. De rest neemt nog een afzakkertje in de kajuit en gaan om 23:30 te kooi.

Zondag 17 juli: Ontbijtje in de kajuit na eerst iedereen uit de kooi te hebben gejaagd. Gebakken eieren, spek en tomaat. When in England do as the English do. Douchen en nog even uitbuiken op het terras van de jachtclub. Voorbereidingen voor de terugreis. Radarreflector vastzetten. Flip met een bootsstoeltje de mast in. Hoogtevrees maar hij geeft geen krimp. Kaart bekeken, koers uitgezet, final check en rond 11:30 uur vertrekken we weer uit Lowestoft. Prachtig weer, wind ZW3-4. Prima voor de overtocht. Rustig scheepvaartverkeer. Drukste vaarwater ter wereld? Is weinig van te merken. Ook in de shipping lanes en deep water routes. We maken 7 - 8 knopen. Genua, staysail en volledig grootzeil. Genieten van het blauwe(!) water van de Noordzee en de blauwe lucht, bruinvissen en watervogels. Lunch: verschillende soepen en broodjes met rookworst. Diner: idem. De nachtwacht gaat weer te kooi. Toenemende wind. Goeie gesprekken in de kuip. Slalommend om booreiland heen. Uitwijken voor scheepvaartverkeer in de shippinglanes. Heldere sterrenhemel zonder lantaarnpaalvervuiling.

Maandag 18 juli. 's-Morgens vroeg grootzeil reven. Veel wind en te schuin voor de bemanning die slapen wil. Om 08:00 uur het Schulpengat weer in. Overleg of we bij Den Oever of Kornwerderzand de Afsluitdijk door gaan. Het is prima zeilweer, dus wordt het besluit genomen nog lekker de Waddenzee over te zeilen naar Kornwerderzand. Tegen 13:00 uur liggen we in de sluis. Als we ons willen melden bij de sluiswachter klapt iedere keer de zekering uit de VHF groep. Dus zijn we verstoken van communicatie. Maar na tien minuten gaat het licht op groen en kunnen we de sluis in. Eenmaal door de sluis moeten we pal tegen de wind naar Enkhuizen. Dat wordt laveren. Maar al gauw valt de wind helemaal weg en strijken we de zeilen. Op motor en stuurautomaat in een rechte koers naar Enkhuizen. Aankomst 18:00 uur. Spullen pakken, boot opruimen, tafel reserveren bij de Admiraal. En toen begon het zachtjes te regenen. Wat een planning! Na het eten met de auto terug naar huis. Toen kwam de man met de hamer en merkte je goed dat de slaap er die vier dagen wel bij ingeschoten was. Het was een fantastische tocht. Volgende keer plakken we er nog een paar dagen aan. Dan is er wellicht tijd voor nog een paar andere Engelse havens.

*******

Vrijdag 3 Augustus 2012.

Het foto album hieronder geeft een indruk van het reisje met de Quadra op vrijdag 3 Augustus 2012, toen we voornemens waren vanuit Enkhuizen naar Lowestoft te gaan. We vertrokken 's-middags uit Enkhuizen naar Amsterdam om via het Noordzeekanaal naar IJmuiden te gaan en van daar het zeegat uit met koers 270o naar Engeland. De eerste avond kwamen we tot Durgerdam en overnachtten in de jachthaven aldaar. Op zaterdag 4 augustus gingen we vroeg op weg naar de Oranjersluizen voor de toegang naar het Noordzeekanaal. Rond de middag waren we bij de sluizen in IJmuiden en vandaar gingen we even een tussenstop houden in de jachthaven aldaar voor een warme maaltijd. Rond 15:00 uur gingen we de Noordzee op en aanvankelijk konden we hoog aan de wind een goede koers houden. Geleidelijk aan nam de windkracht echter aanmerkelijk af, zodat we nog maar net 3 knopen konden maken, waardoor onze ETA in Lowestoft met die snelheid wel zo'n tien uur langer kon gaan duren. De windvoorspelling gaf ook geen hoop op verbetering. Op de motor verder en dus nog zo'n 15 uur tegen de golven inbeuken met het 'lawaai' van de motor leek ons ook geen goede optie en bovendien was één van de bemanningsleden behoorlijk zeeziek geworden. We waren - incl. schipper Kees - met vier man aan boord. En dus besloten we - op de motor - de koers te verleggen naar Den Helder alwaar we tegen tien uur 's-avonds aankwamen. De volgende morgen: geen wind en wel regen. Dus gingen we op de motor naar Texel om daar wat rond te kijken. Op maandag 6 Augustus was de weersvoorspelling nog steeds teleurstellend, ook voor wat dagtripjes over het IJsselmeer: geen wind of juist windstoten in regenbuien en stortregens. Nadat we bij Den Oever de Stevin sluizen door waren, konden we wel onder zeil naar Enkhuizen, alwaar we om kwart over twee aankwamen en onze reis beëindigden. Het was niettemin een leuke ervaring: ik was voor het eerst op het Markermeer, langs Pampus en ging voor het eerst op een zeilboot via het IJ door het Noordzeekanaal. We zagen ver voor de kust bij IJmuiden en Egmond de enorme windparken en werden door het m/s Fortuna gesommeerd om de minimale afstand van 500 meter in acht te nemen. We waren te dichtbij gekomen.