Na een dag op zee kwamen we 's-morgens vroeg aan in Messina. Even snel ontbijten - maar wel met ham-and-eggs natuurlijk - en dan om 08:45 uur verzamelen in de Neptune lounge. Daar is het verzamelen voor de excursie. Alles gaat zeer gedisciplineerd en volgens schema. Om 09:00 uur zaten we in de bus en gingen via het stadscentrum van Messina naar Mount Etna. Een rit van ruim een uur, maar zeker de moeite waard. In het centrum van Messina staat een prachtige kerktoren met een fenomenaal klokkenspel. 's-Middags zijn we nog even daar naar toe gelopen om het van dichtbij te bekijken. Om 12:00 uur gaat alles in en aan die bell-tower bewegen. Maar er is ook altijd wel iets defect, aldus de gids.

Het blijkt dat de Etna uit zo'n 200 kraters bestaat! We bezochten er één, Crateri Silvestri. Je kon er ook een kopje koffie halen in het restaurant. De wandeling over de kraterrand was spectaculair.

Aankomst en bezoek aan Mount Etna

De kerktoren met schitterende klokken en bewegende beelden

Na onze wandeling door Messina en het bezoek aan de kathederaal gingen we weer aan boord. Aan het einde van de middag zouden we weer vertrekken met een sail-away party.

Volgende pagina

Cruise 2008. Middellandse Zee en Zwarte Zee 3.

Hieronder zie je nog enkele foto's van het vertrek en de sail-away. Gezellige muziek en het Black Watch show ballet doet z'n best met dansen, maar er is (nog) niet veel animo om mee te doen. Moe van de volle dag, zitten de meesten liever te kijken met een cocktail. Ook niet verkeerd.

We zijn al weer op weg naar de volgende bestemming: het Griekse eiland Chios. We bezochten de plaatsen Mesta en Pirgi. Kleine dorpjes met Middeleeuwse allure. We gingen buiten de haven voor anker en met de tender naar de wal.