Chios staat bekend om de productie van Mastiek. Alleen in het zuiden van Chios wordt dit verbouwd en nergens anders ter wereld. Het is een grondstof voor bijvoorbeeld kauwgom en tandpasta, maar ook voor allerlei schoonheids-middeltjes. Het wordt gewonnen zoals rubber: het loopt uit een inkerving op de bast van de mastiekboom.

Pirgi, Chios

Het was weer een schitterende dag en op een terrasje langs de haven hebben we voor de afwisseling een lichte lunch gebruikt. De gids op Chios was een Nederlandse die daar was gehuwd en gesetteld. Haar Engels 'had ruimte voor verbetering', eufemistische uitgedrukt. Als zij het had over een fabriek, gebruikte zij het woord fabric. De Engelse passagiers begrepen er geen snars van. Zij sprak - voor zover ik dat kon beoordelen - wel heel goed Grieks :-)

Volgende pagina

Cruise 2008. Middellandse Zee en Zwarte Zee 4.

Aan het einde van de middag: anker op en op koers naar Istanbul. Daar zouden we twee dagen zijn. Het hadden wat mij betreft wel twee weken mogen zijn. Wat een indrukwekkende stad.

Maar de reis er naar toe was ook de moeite waard. Van de Egeïsche Zee naar de Zee van Marmara, Bosporus en later naar de Zwarte Zee.

Bij aankomst om ongeveer 11:00 uur moesten we nog even voor anker in de Bosporus omdat de passagierskade en -terminal helemaal vol waren en er dus eerst een schip moest vertrekken. Om 12:00 uur konden we afmeren en om 13:00 uur gingen we op weg voor een boottocht over de Bosporus vanaf de Gouden Hoorn. Een dag later bezochten we de Blauwe moskee, de Aya Sofia en de overdekte markt (bazaar). Het Topkapi paleis en museum was voor restauratie gesloten. De Blauwe moskee heeft zes minaretten; daarom heeft de moskee in Mekka er zeven, aldus de gids, die overigens prima Engels sprak.