Cruise 2010. Canarische Eilanden. m/s/ Black Watch (2)

Terug naar de vorige pagina

Vlak voor het ochtendgloren kwamen we aan op Isla de La Palma in Santa Cruz. Isla de La Palma, of Isla Verde, of Isla Bonita. Vele namen voor een mooi groen eiland. Vroeg op en gauw aan dek. Ik vind het altijd leuk om aankomst en vetrek van een schip aan dek mee te maken. Na aankomst rustig even ontbijten, maar om 09:00 uur moesten we toch wel weer in de Neptune lounge klaar staan met de tickets voor de excursie. We gingen een tocht over het eiland maken naar een paar kraters van de San Antonio vulkaan (in ruste) bij Fuencaliente.

Het was bovenop de vulkaan erg winderig en - anders dan het mooie uitzicht - niet zo heel veel te beleven. Er waren (zie fotos) wel een paar kamelen waarop je kennelijk een tochtje kon maken. In het bezoekerscentrum kon je nog wel een film zien over de laatste uitbarsting van de vulkaan en de rampspoed die dat over het eiland bracht.

Er was ook lekkere cappuccino. De bustocht er naar toe was overigens wel mooi en indrukwekkend. Terug maakten we een stop bij een oude molen die tot pottenbakkerij was omgetoverd en waar de pottenbakker druk aan het werk was. Er was een souveniershop waar je o.a. de potten kon kopen, maar ook andere snuisterijen. We vonden drie kleine blauwe potjes aan een touwtje. Dat past mooi in de keuken, riep Tineke blij. En dat was dus afrekenen en inpakken.

Ook nu waren we zo rond 14:00 uur weer terug aan boord en konden we nog op ons gemak even wat halen op het Marquee deck, bijna het bovenste dek. Aan boord hadden we Ary weer ontmoet. Ary was het barmeisje in the Observatory tijdens de cruise van 2008. Zij komt van Bali. Er was meer bemanning van Bali. Op het Marquee deck was Christina. Ook van Bali. En je had Apple in de Lido lounge. Nu stond Ary ook in de Lido Lounge en het was een leuk en spontaan weerzien. Ary bleek met Christina geregeld te hebben dat als wij kwamen lunchen op het Marquee deck er meteen een tafeltje zou worden geregeld. We begrepen al niet zo goed waarom wij zo in de watten werden gelegd, maar op een gegeven moment sprak Ary haar mond voorbij.

Volgende pagina

Overigens was er nog het barmeisje Michelle dat toen in de Neptune lounge bediende en nu in de bar stond van de Braemer lounge. Zij wist meteen dat ik als apéritief graag een Whiskey Mack wilde. Hoe bestaat het. Bijna twee jaar later en een paar duizend passagiers verder.

Omdat we hoopten dat Ary er zou zijn op deze reis hadden we wat Delfts blauw aardewerk voor haar meegenomen. Dat viel in goede aarde. Een paar dagen later kregen wij tot onze verrassing een prachtige gebatikte doek die je als een deksprei kan gebruiken. Hij ligt nu op het logeerbed van Jasper.

Bij het verlaten van de haven, later in de middag, was het buitengaats meteen windkracht 7. Gelukkig hebben wij geen last van zeeziekte, maar het was die avond tijdens het diner beduidend rustiger. We waren op weg naar Santa Cruz op Tenerife.

Vrijdag 2 april (Goede Vrijdag) kwam we 's-morgens om half acht aan. Weer vroeg op dus om met de camera bij het ochtendgloren aan dek te zijn. Hoe bedoel je rustige vakantie :)

We hadden een excursie naar een botanische tuin, maar eenmaal op weg in de bus, kwam de gids er achter dat die tuin op Goede Vrijdag gesloten was, evenals heel veel andere bezienswaardigheden. Hij was echter heel creatief een besluitvaardig. Hij kende een man die een privétuin had (!), die je ook kan bezoeken en hij had zijn telefoonnummer. Het was een Engelsman (denk ik) die in goede doen was en speciaal voor ons zijn tuin openstelde. Het was de moeite waard. De Humboldt Orchid Garden, of de Sitio Litre Garden.